Uitgetest: Plopsa Hotel

Op vrijdag 7 mei opende het Plopsa Hotel eindelijk haar deuren. Als doorwinterde Plopsaland-fans konden Hannelore en ik het niet laten om eens een overnachting te boeken in het magische Plopsa Hotel.

Via de website van het Plopsa Hotel hebben wij heel gemakkelijk een kamer kunnen boeken. Nadat we alle kamers hadden overlopen waren mijn vrouw en ik het vrij snel eens welke kamer we zouden boeken. Het werd een Premium Theaterkamer, of gewoon een standaardkamer met uitzicht op het park. Voor het uitzicht betaal je natuurlijk net iets extra, maar dat hadden we ervoor over. Wanneer je reserveert voor het Plopsa Hotel krijg je er automatisch enkele voordelen bij: Tickets voor Plopsaland De Panne en Plopsaqua De Panne voor alle dagen van je verblijf, een avonddiner in de vorm van een buffet, een ontbijtbuffet, parking voor je auto (ondergrondse parking indien je een suite of themakamer hebt geboekt) en natuurlijk je overnachting in het hotel zelf. Verder kan je ook nog meedoen aan een fotozoektocht doorheen Plopsaland De Panne, meer info hierover vind je verder in dit artikel.

Onthaal + eerste indruk van het hotel

Rond 11 uur ‘s morgens kwamen we aan bij het Plopsa Hotel. Het Plopsa Hotel heeft als thema theater. Dit kan je al zien wanneer je binnenkomt in het hotel. Je komt namelijk terecht in een foyer. De foyer is vormgegeven als een operazaal met verschillende balkons waar je enkele bekende figuren kunt zien staan. Het operagevoel wordt nog wat versterkt door een piano die enkele muzikale klassiekers uit het park brengt. De eerste indruk is alvast goed, zeker wanneer we bij het inchecken worden geholpen door een rustige en vriendelijke receptioniste. Haarfijn legt ze ons alles uit over ons verblijf, zo hoefden we niet te reserveren om te zwemmen in Plopsaqua en ook niet om te gaan dineren of ontbijten. Iets wat ik echter wel had verwacht in coronatijden. Ook de uren om te dineren vond ik heel erg goed, namelijk vanaf 17u30 tot en met 21u30. Dit zijn echt ruime tijden om te gaan dineren. Het ontbijt gaat dan weer door van 7u tot 10u.

In het mapje dat we kregen vonden we onze toegangstickets voor het pret- en waterpark. Er zaten ook twee parkeertickets in en we kregen nog een blaadje met informatie over ons verblijf. Uiteraard vonden we in het mapje ook nog een parkplan en de uitleg voor de fotozoektocht.

Uiteraard begonnen we onze dag in het park om enkele van de toffe attracties uit te proberen die het park rijk is. Via een een speciale ingang kunnen hotelgasten in het park. Als ik dan één minpuntje mag geven dan is het dat het park niet eerder open is voor hotelgasten, zoals dit wel het geval is in Europa-Park, de Efteling of Disneyland Paris. Vanaf 16u konden we onze sleutel gaan halen bij de receptie en kregen we te horen dat we kamer 222 hadden. Nadat we onze koffers uit de auto gehaald hadden gingen we door naar de kamer. Die lag uiteraard op de tweede verdieping, waardoor we de lift nodig hadden om die te bereiken. Schrik niet wanneer je een lift binnenstapt in het Plopsa Hotel, want voor je het weet staat niemand minder dan Marie van Samson naast je. Niet echt uiteraard, maar via een scherm dat wordt geactiveerd wanneer iemand de lift binnenstapt. Naast Marie hebben we ook eens bezoek gehad van Eugène Van Leemhuyzen in de lift al was die wel weer net iets te enthousiast.

Wanneer we uit de lift kwamen zagen we enkele toffe attributen uit shows en films van Studio 100. Onze kamer lag een klein eindje verder in het hotel, niet erg want zo konden we genieten van de mooie gangen die het hotel heeft. Overal hangen kaders aan de muur met enkele foto’s uit bekende films, shows en musicals van Studio 100. Ik werd heel eventjes teruggekatapulteerd naar mijn kindertijd.

De Kamer

Uiteindelijk bereikten we kamer 222 dat op het einde van één van de zovele gangen lag. Met onze kaart openden we de deur en betraden we de kamer. Eventjes leek het alsof we in een droom terecht waren gekomen, want de kamer was echt prachtig. Zeker wanneer je weet dat dit maar een standaardkamer was. Er hingen twee enorme spots uit een theaterzaal, gericht op het bed. Bij het bureau vind je dan weer een regisseursstoel met daarnaast nog twee klapstoelen die je vast en zeker herkent vanuit een cinema- of theaterzaal. Op het bed lagen een heleboel kussens, twee ervan hadden het Plopsa Hotel-logo. Boven het grote tweepersoonsbed hingen een heleboel fotokaders met afbeeldingen uit Studio 100 films en shows. Naast het grote bed stond er ook nog een stapelbed. Overal vind je wel verwijzingen naar Kabouter Plop. Zo vonden we zijn muts op de hoek van het stapelbed en konden we hem ook spotten bij het toilet. De kamer werd goedgekeurd, zeker met al die toffe details waardoor we in één klap terug naar onze kindertijd werden gekatapulteerd. Het uitzicht op het park maakte het plaatje voor ons compleet.

Plopsaqua

Plopsaland De Panne hadden we al onveilig gemaakt, tijd voor een bezoekje aan Plopsaqua. Het waterpark heeft net zoals Plopsaland haar eigen ingang voor hotelgasten.

Le Grand Buffet (Diner & Ontbijt)

Van al dat zwemmen krijg je wel eens honger, het werd dus tijd voor het avonddiner. Dit gaat door in het buffetrestaurant Le Grand Buffet. In een redelijk grote zaal kregen we een plaatsje toegewezen. Wanneer je je drank besteld en gekregen hebt mag je aanschuiven aan het erg uitgebreide buffet dat wat weg heeft van een plaatselijke markt.

Er is voor iedereen wat, denk maar aan soep, gerookte zalm, stoofvlees, vol-au-vent, kip, koude groenten, pastagerechten en nog veel meer. De kwaliteit van het eten was goed maar nu ook niet bijzonder. Een pluspunt vond ik dan weer dat je vers gebakken vlees kon vragen aan iemand die tussen het buffet stond. Dat was echt overheerlijk!

De zaal zelf werd dan weer afgewerkt met afbeeldingen van films en shows van Studio 100. Net zoals in de rest van het hotel. Ook vind je er de kappersoutfit van Alberto terug en een bekende motor met zijspan. Er zullen vast en zeker nog wel accessoires en attributen te vinden zijn in de zaal als je goed kijkt. Buiten is er ook een groot terras.

Het ontbijt vindt in dezelfde ruimte plaats en kan ik alleen maar hetzelfde over zeggen als bij het diner. Het was dus dik in orde! Alles was aanwezig van wat je verwacht bij een ontbijt in een hotel. Wat ook erg tof is, is het feit dat er figuren aanwezig zijn bij het diner en ontbijt. Wij kregen zo tot tweemaal toe Bumba te zien.

De avond viel over Plopsaland De Panne en ik maakte snel nog wat foto’s van het Hotel aan de kant van het park. Het hotel is werkelijk prachtig wanneer de avond valt.

Figuren in het hotel

Zoals ik al eerder aangaf in het artikel, vind je figuren terug op iedere verdieping. Die staan op de balkons van de foyer te kijken naar de piano. Hieronder vind je foto’s van hen terug.

Joe Bar

De avond sloten we af in de Joe Bar voor een lekkere cocktail. De bar staat, zoals de naam al doet vermoeden, in het thema van Joe FM.

Fotozoektocht

Na een heerlijke nacht in een heel goed bed besloten we dag erna de fotozoektocht eens te proberen. Op het blaadje dat we bij aankomst hadden gekregen scanden we de QR code met onze smartphones en gingen we op zoek naar de eerste locatie in het park. Wanneer we de locatie juist hadden konden we daar opnieuw een QR-code scannen. Zo kreeg je iedere keer een vraag van Kabouter Klus en wanneer je die juist beantwoordt krijg je een afbeelding te zien van de volgende locatie in het park.

Uitchecken

Het uitchecken moet voor 11u gebeuren, maar daarna kan je nog de hele dag genieten van beide parken.

Conclusie

We hebben een prachtige tweedaagse beleefd in Plopsaland De Panne, Plopsaqua en het Plopsa Hotel. De kamer was prachtig, we hadden een uitstekend bed waar je heel goed kon slapen en ‘s avonds is het echt rustig in Plopsaland. Ook het diner en ontbijt waren in orde, waardoor ik iedereen alleen maar kan aanraden om hier eens te overnachten!