“Steam Park” is een leuk familie bordspel waarbij strategie en geluk belangrijke elementen zijn.
In “Steam Park” is het je taak als pretparkeigenaar om attracties aan te kopen en deze van stroom te voorzien. Het spel speelt zich af in een futuristische wereld waar stoom de enige energiebron is. Eenmaal je enkele attracties bezit, zullen de “robots van Roboburg” je park bezoeken.
Kun je genoeg attracties bouwen en veel bezoekers aantrekken om het meeste geld te verdienen, of heeft je park veel problemen met bijvoorbeeld het verwerken van te veel vuil?
Maar de concurrentie zit niet stil. De andere park eigenaars (je medespelers) proberen om jouw park te overtroeven.
“Steam Park” is een bordspel dat met 2 tot 4 speler gespeeld kan worden in een reeks van 6 rondes. Elke ronde bestaat uit 4 fasen: de dobbelsteenfase, de afvalfase, de actie-fase en ten slotte de inkomsten-fase.
- De dobbelsteenfase:
Dit is een ronde waarbij je zeer snel moet nadenken. Alle spelers rollen tegelijk hun 6 dobbelstenen en zetten telkens de dobbelstenen die ze in de actie-fase willen gebruiken apart. De spelers blijven rollen met de resterende dobbelstenen totdat ze alle 6 dobbelstenen opzij hebben gelegd voor de actie-fase.
Diegene die al eerste alle 6 dobbelstenen opzij heeft gelegd, krijgt een voordeel. Dat voordeel bestaat uit bijvoorbeeld een kostenvermindering bij aankoop van een attractie.
- Afvalfase:
Hoe meer attracties en bezoekers er zijn in je park, hoe meer inkomsten, maar ook hoe meer vuil je creëert.
Dat is waardoor de kosten zich opstapelen. Bepaalde dobbelsteenresultaten kosten je vuil (zoals bijvoorbeeld wanneer men op de dobbelsteen het pictogram “bouwen” ziet verschijnen, dan kan men een attractie bouwen, maar door het bouwen van deze attractie wordt ook afval gegenereerd. De spelers nemen een afval-token voor elk afval symbool op hun dobbelstenen vermenigvuldigd met het aantal bezoekers in hun park.
Het bouwen en runnen van een pretpark kan zelfs voor robots een rommelig boeltje worden.
- Actiefase:
Na de dobbelsteen- en afvalfase volgt de actiefase.
De acties die een speler kan doen zijn afhankelijk van wat hij gekozen heeft in de dobbelsteen-fase. Elke dobbelsteen heeft een symbool dat naar een bepaalde actie verwijst. Spelers kunnen bijvoorbeeld attracties (rollercoaster, glijbanen,…) of shops (souvenirwinkeltje, infobalie,…) bouwen, bezoekers aantrekken of het park ontdoen van alle afval, bonuskaarten spelen of gewoon simpelweg het grondgebied van het park uitbreiden.
Er kunnen verscheidene gebouwen worden geplaatst in het park (attracties, veiligheidsinstanties, informatiekiosken, sanitaire voorzieningen en casino’s).
- Inkomsten-fase:
De belangrijkste fase, It’s all about the money J
Spelers ontvangen geld voor elke bezoeker die zich op een attractie bevind. Dus hoe meer bezoekers, hoe meer inkomsten.
- Algemeen:
Steam Park is een uitdagend spel. Net zoals bij echte pretparken zijn er tijden van ups en downs, wat de nodige variatie brengt in dit spel. Op sommige momenten rol je de perfecte dobbelsteencombinatie en kan je je park uitrusten met de beste voorzieningen. Op andere momenten moet je risico’s nemen en hopen dat alles vlotjes zal verlopen zoals je gepland hebt.
Bezoekers kunnen genieten van je park, maar ook klagen over de grote hoeveelheid afval in je park.
Het spel heeft een goede mix van strategisch inzicht en geluk. Dit bordspel is geschikt voor het hele gezin.
Artikel: Timothy Meersman
Bronnen: Steampark, Wikipedia