Het verhaal achter: De Draak – Plopsaland De Panne

Wie kent de achtbaan aan de Belgische kust in Plopsaland De Panne ‘De Draak’ nu niet? 450 meter lang, 14 meter hoog en 36 km/u snel. Voor jonge ridders en stoere prinsessen een helse achtbaanrit. Maar, wist je dat de achtbaan een verhaal heeft? Ontdek deze hier.

 

Flin & Flo, twee Studio 100-helden (de één een ridder de ander een driejarig draakje), hebben hun eigen encyclopedie op de markt gebracht. In de serie vertelt ridder Flo aan Flin hoe hij een draak te pakken kreeg en wat hij erover te weten kwam. Dat kwam in ‘Het Grote DrakenBoek’, dat later gepubliceerd werd door het moederbedrijf van Plopsa: Studio 100, bekend van diverse figuren als Bumba, Kabouter Plop en Samson & Marie, maar ook van Maya de Bij, K3 en Piet Piraat.

Volgens de fictieve notities van ridder Flo in het boek heet de draak niet zomaar ‘De Draak’, hij heeft een eigen naam: ‘Zoef’ genaamd en behoord tot de familie van de snelheidsduivels. Je vindt hem volgens het boek enkel en alleen terug in Plopsaland. Zoef heeft een favoriete bezigheid: mensen op sleeptouw nemen voor een dolle vlucht rond het middeleeuws kasteel van Koning Plopsa in Plopsaland De Panne. Vroeger wilde Zoef, de draak, het koninkrijk van Koning Plopsa omverwerpen, maar ondertussen loopt hij redelijk in de pas. Het is geen gevaarlijke draak want Zoef is namelijk vegetariër, maar wel één die enorm humeurig wordt als hij honger heeft. Hij of zij, het geslacht is onduidelijk, heeft 3 sterktes: Hij is duizelingwekkend snel, is verschrikkelijk wendbaar en zet de natuurwetten naar zijn hand. Om hem te stoppen is een listig plan wel het minste dat nodig is. Ridder Flo kende iemand persoonlijk die een avontuur beleefde met Zoef, Gert de Grote!

Op een dag stond ridder Gert de Grote oog in oog met Zoef, de Plopsadraak. Hij was neergestreken in het kasteel van Koning Plopsa om diens dochter prinses Marlene te ontvoeren. Niet om haar op te peuzelen (want hij eet geen vlees), maar om haar gevangen te houden in zijn drakenhol. Op die manier kon Zoef steeds naar haar kijken alsof hij naar een schilderij zou kijken. Eén iets had Zoef niet zien aankomen. Ridder Gert was namelijk al jarenlang verliefd op de prinses en hij zag de kans om eens goed indruk op haar te maken. Hij, en niemand anders, zou de draak een lesje leren. Ridder Gert was misschien niet de sterkste maar wel een echte slimmerik. Hij stapte de grot binnen van Zoef met enkel een spel speelkaarten. Een wel zeer zeldzame set uit de collectie van Koning Plopsa. De Draak was niet echt gediend met de intrede van de ridder. Tot dat hij dat prachtige spel kaarten zag! Hij dacht wel dat die mooi zou passen op zijn salontafel. Gert had een voorstel, hij wilde een potje pokeren met de draak, maar wat Zoef niet wist is dat Gert de Grote één van de beste pokerspelers was ter wereld. Maar voor wat hoort wat. Als Zoef het spelletje zou winnen mocht hij niet alleen prinses Marlene houden, maar ook nog eens het kaartspel. Maar als hij wint, moest Zoef de prinses vrijlaten én zijn leven ten dienste van Koning Plopsa stellen. Ze speelden uren en uren aan een stuk. En toen gebeurde het: Gert won van Zoef de Plopsadraak. De draak liet Marlene uiteindelijk gaan en ging in het kasteel wonen van Koning Plopsa, waar hij de dag van vandaag nog steeds woont. En de kinderen die op bezoek komen vinden Zoef een geweldige draak want die mogen geregeld mee op zijn rug voor een geweldige vlucht over het middeleeuws koninkrijk.

 

Maak hier een virtuele vlucht met Zoef de Plopsadraak:

 

Bron: Studio 100; Het Grote DrakenBoek door Gert Verhulst