Efteling eert grondlegger Anton Pieck met vernieuwd plein

Op 19 april opent de Efteling als eerbetoon aan haar grondlegger Anton Pieck het vernieuwde Anton Pieck Plein. Nog steeds laten de ontwerpers zich inspireren door het nostalgische, romantische gedachtegoed waarmee de tekenmeester in 1952 de basis legde voor de Efteling. De sfeer van weleer wordt weer voelbaar op het plein uit 1954, waar ook nieuwe muziek te horen zal zijn. Het poppenkasthuisje wordt in ere hersteld en de dagelijkse voorstellingen keren terug, net als het zo herkenbare ballonnenvrouwtje. De kleine zweefmolen is geheel gerestaureerd en wordt uitgebreid met vier muzikale aapjes, naar een originele schets van Anton Pieck. Tot slot is er in het Efteling Museum een tijdelijke expositie over Anton Pieck. Hierin is ánder werk te zien van de verrassend veelzijdige kunstenaar uit Den Helder. Op woensdag 19 april, de verjaardag van Anton Pieck, is het vernieuwde plein voor het eerst in volle glorie te beleven. 

 

Cultureel erfgoed

“In het jaar waarin flink gebouwd wordt aan de twee grote projecten Danse Macabre en Efteling Grand Hotel past het ons om aandacht te schenken aan een van de grondleggers van ons zo belangrijke cultureel erfgoed,” zegt Sander de Bruijn, hoofdontwerper van het park. “Het Anton Pieck Plein vormt samen met het Sprookjesbos het hart van ons park. Het wordt de komende weken met oog voor detail opnieuw ingericht in de geest van haar oorspronkelijke functie: een dorpsplein waar mensen samenkomen. Veel bezoekers zullen zich levendig de poppenkastvoorstellingen van toen herinneren. Het is waardevol om die ervaring in datzelfde huisje terug te brengen in het nu. Ook is er ruimte voor nieuwe elementen. Zo reserveren we een apart plekje voor een waterput die ooit door Anton Pieck werd getekend. Daarmee zou het plein helemaal compleet zijn.”

 

 

Cultureel erfgoed

“In het jaar waarin flink gebouwd wordt aan de twee grote projecten Danse Macabre en Efteling Grand Hotel past het ons om aandacht te schenken aan een van de grondleggers van ons zo belangrijke cultureel erfgoed,” zegt Sander de Bruijn, hoofdontwerper van het park. “Het Anton Pieck Plein vormt samen met het Sprookjesbos het hart van ons park. Het wordt de komende weken met oog voor detail opnieuw ingericht in de geest van haar oorspronkelijke functie: een dorpsplein waar mensen samenkomen. Veel bezoekers zullen zich levendig de poppenkastvoorstellingen van toen herinneren. Het is waardevol om die ervaring in datzelfde huisje terug te brengen in het nu. Ook is er ruimte voor nieuwe elementen. Zo reserveren we een apart plekje voor een waterput die ooit door Anton Pieck werd getekend. Daarmee zou het plein helemaal compleet zijn.”

 

Tijdelijke expositie in het Efteling Museum

Samen met het Anton Pieck Museum in Hattem creëert de Efteling een tijdelijke expositie over Anton Pieck (1895-1987). In het Efteling Museum kunnen bezoekers straks kennismaken met ándere kunstwerken van Anton Pieck, zoals etsen, houtsneden en inkttekeningen. Zo blonk Pieck tot ca. 1930 uit in grafisch werk en maakte hij zelfs rond de honderd olieverfschilderijen. Er zijn 26 kunstwerken te zien, zoals een potloodtekening uit zijn academietijd (1909-1912) en gedetailleerd uitgewerkte houtsneden uit de jaren twintig van de vorige eeuw. Maar er worden ook kleurrijke voorstudies en illustraties uit latere decennia getoond. 

 

Putje van Assisi

De kleine houtsnede uit 1930, Het Putje van Assisi, is het verbindende kunstwerk in de expositie in het Efteling Museum. De put die Pieck op een van zijn reizen naar Italië tekende, liet hij in 1984 op het binnenplaatsje achter het Anton Pieck Museum bouwen. De Efteling zou het putje waar Pieck zo van gecharmeerd was graag willen adopteren en een bijzonder plekje geven op het vernieuwde Anton Pieck Plein.