Sfeerverslag: Europa-Park – 5 & 6 september 2021

De laatste dagen van onze reis zijn aangebroken en die sluiten we af in mijn favoriete pretpark. Dat is natuurlijk Europa-Park, een gigantisch pretparkresort met enkele hotels, een waterpark en natuurlijk het pretpark zelf. Het belooft alvast een plezante 2-daagse te worden.

Dag 1

Om 8 uur ‘s morgens kwamen we stipt op tijd aan bij de parking van Hotel Colosseo. Dit is onze slaapplek voor de volgende 2 nachten. Hotel Colosseo is een Italiaans getint hotel waar je op het binnenplein zicht hebt op een stuk van het Colosseum. Nagemaakt natuurlijk, maar wel erg imposant. Helaas moeten we erg lang wachten alvorens we kunnen inchecken waardoor we wat later dan gepland naar het park kunnen toegaan.

Het park is voor hotelgasten al om 8u30 open, helaas kwamen we iets na 9 uur aan in het park. Gelukkig is er achteraan het park nog niet veel volk en kunnen we onze dag rustig beginnen. Dit doen we in het heropgebouwde Scandinavisch gebied. Dit gebied was ooit volledig afgebrand maar is dus nu volledig terug met zelfs een extra attractie. Namelijk Snorri Touren, een darkride die je meeneemt naar de wereld van Snorri, Rulantica’s mascotte. Het gebied is alvast goedgekeurd, het voelt alsof je echt in een Scandinavisch land vertoeft. Ook Snorri Touren is een verrassend mooie darkride met enkele mooie decors die je even laten vergeten dat je in Europa-Park bent. De afwisseling tussen projectieschermen en echte decorstukken is een heel leuk gedaan en zorgt voor wat variatie doorheen de attractie.

Van de ene darkride naar de andere want de volgende attractie die we bezoeken is Piraten in Batavia. Dit is mijn favoriete attractie in Europa-Park en ik vind dit de beste darkride die ik tot op vandaag heb kunnen bewonderen. De wachttijd is nog maar een goede 5 minuten, het is natuurlijk ook nog vroeg. Vorig jaar heb ik hier een klein uurtje staan wachten, vandaag stappen we zo de boot in. Opnieuw ben ik verwonderd door alle details die deze darkride rijk is, zo ontdek ik iedere rit wel weer iets nieuws. Het hoogtepunt blijft natuurlijk de animatronic van Roland Mack, de oprichter van Europa-Park.

We zijn daarnet nog een attractie vergeten in het Scandinavische gebied, namelijk Fjord Rafting. Toen we hier enkele maanden na de brand waren, stonden er naast het parcours allerlei hekkens met zeilen erover. Op die zeilen waren er typische Scandinavische huisjes gedrukt, een prima oplossing om de schade van de brand te verbergen. Nu staan alle huisjes terug waar ze horen te staan, iets wat deze hele goede rapid alleen maar ten goede komt.

Tijd om de beste achtbaan van het park eens uit te testen en dat is natuurlijk Blue Fire. Deze Launch Coaster van Mack Rides staat in het themagebied rond IJsland. De blauwe achtbaan die je al van ver ziet staan door zijn gigantische looping zorgt steevast voor een soepele en plezante rit. De wachttijd loopt hier nu al tot een goed halfuur maar in de tussentijd kan je genieten van het mooie uitzicht op Blue Fire of in mijn geval de achtbaan fotograferen.

Deze middag willen we een hapje gaan eten in het Foodloop Restaurant. Maar voordat we daarheen gaan besluiten we nog een ritje te maken op Euro-Mir. Dit is een Spinning Coaster van Mack Rides die rond enkele glazen torens zijn rondjes draait. Een extra voordeel is het aanstekelijke deuntje dat je tijdens het wachten hoort. Het deuntje werkt duidelijk aanstekelijk want de hele wachtrij maakt er een feestje van.

Euro-Mir met zijn toffe soundtrack laten we achter ons want we gaan iets eten in het Foodloop Restaurant. In dit restaurant wordt het bord of kookpot in dit geval op een rail geplaatst en komt dit via deze rail op je tafel. Je eten maakt dus een ritje op een achtbaan en het eten is er ook nog lekker.

In het Franse themagebied vinden we de volgende attracties die we onveilig gaan maken. In een grote metalen bol die centraal in het midden van dit gebied staan vinden we opnieuw een darkride. Die heet Madame Freudenreich, dit is meteen ook het hoofdpersonage in de attractie. Madame Freudenreich is een oud vrouwtje dat in haar achtertuin dinosaurussen opvoedt. De dino’s staan overal in de tuin met materiaal om haar te helpen, zelfs in de keuken wordt er geholpen.

Dezelfde metalen bol herbergt ook nog een andere attractie, namelijk Eurosat CanCan Coaster. Een achtbaan die je meeneemt naar de Moulin Rouge in Parijs. Tijdens de rit hoor je dan ook het bekende deuntje terwijl de achtbaantrein doorheen de bol raast. Het geheel maakt er een toffe rit van.

Zoals eerder vermeld heeft Europa-Park heel wat darkrides in het park. De volgende attractie is weer zo eentje, namelijk Piccolo Mondo. Deze ietwat kleinere darkride vind je in het Italiaanse gebied. Deze darkride neemt je mee naar enkele Italiaanse steden waaronder Venetië, Pisa en Florence.

Op hetzelfde gebied vind je nog een darkride terug, namelijk het spookhuis. Geisterschloss neemt je mee langs enkele enge ruimtes zoals een eetzaal met geesten en een executiekamer. Doorheen de hele attractie hangt een enge sfeer en de schrikmomenten zijn op sommige plekken heel goed geplaatst.

Net voordat we besluiten naar onze hotelkamer te gaan horen we dat de parade bijna gaat beginnen. We zoeken snel een plaatsje langs het parcours waarna we kunnen genieten van een toffe parade.

‘s Avonds besluiten we een hapje te gaan eten in Medici & Cesare, een restaurant in ons hotel. We proeven van de heerlijke Italiaanse keuken en besluiten daarna vroeg naar ons bed te gaan. Morgen is het weer vroeg dag.

Dag 2

Onze tweede en laatste dag in Europa-Park zijn we begonnen in Rulantica, het waterpark dat bij het Europa-Park resort behoort. Rulantica hebben we iets na 12 uur verlaten om daarna een heerlijke pizza te eten in Pizzeria La Romantica. Je vindt dit uitstekende restaurant ook in Hotel Colosseo.

Europa-Park komen we dit keer niet te voet binnen maar wel met de monorail, deze heeft een halte aan de hotels van het park.

We stappen af aan de hoofdingang van het park waar we vlakbij het Voletarium zijn. Dit is een vliegend theater en ook één van de beste attracties van het park. Je neemt plaats op een lange bank en vliegt dan richting een gigantisch scherm waarop verschillende plaatsen van over Europa worden getoond. Je ervaart een echt vlieggevoel en eventjes lijk je te vergeten dat je in Europa-Park bent.

Na het vliegen over Europa is het tijd om uit ons stoeltje te vliegen. Dit kan je op Silver Star, een hypercoaster gebouwd door B&M. Deze 73 meter hoge achtbaan neemt je voor een rit met heel wat airtime. Jammer genoeg bestaan er heel wat betere achtbanen die voor meer airtime zorgen en ook de soepelheid is volledig weg. Silver Star begint een rammelbak te worden.

Van Frankrijk gaan we door naar Zwitserland, waar we een Bobslee achtbaan vinden. Het betreft hier wel een heel erg kleine Bobslee maar het gebied met de typische Zwitserse huisjes vind ik prachtig.

Bijna naast de Bobslee achtbaan vinden we de Matterhorn Blitz. Dit is een wilde muis achtbaan waarbij je de typische haarspeldbochten en diepe drops mag verwachten.

Achter de Matterhorn Blitz vind je het Griekse themagebied. Hier vinden we een fantastische waterachtbaan terug die steeds opnieuw een heel erg leuke rit weggeeft. Ook het gebied is hier werkelijk prachtig met huisjes die gebaseerd zijn op de huisjes van een Grieks eiland. Onder die huisjes vinden we overigens nog een darkride maar dit keer is het een interactieve darkride. In Abenteuer Atlantis mag je volop schieten op enkele gevaarlijk zeedieren.

De dag loopt bijna ten einde en we moeten nog enkele attracties doen. Om een ritje op Arthur te maken heb ik gebruikt gemaakt van de Virtual Line. Om de laatste tijd wat te doven besluiten we nog een ritje te maken op de boomstammetjes en op de Alpenexpress, een powered coaster.

Vlak voordat we naar Arthur gaan nemen we nog een kijkje in het Sprookjesbos/dorp.

En zo kunnen we direct instappen in alweer één van de pareltjes van Europa-Park. Arthur is een fantastisch mooie darkride met een heel kort achtbaangedeelte. Wanneer je de film Arthur & The Minimoys hebt gezien herken je hier heel wat elementen uit de films. Mijn favoriete gedeelte is alvast Paradise Alley.

De tweede en laatste dag sluiten we af op Wodan. Deze reusachtige houten achtbaan is wederom een steengoede achtbaan. Dat zie je hier ook aan de gigantisch lange wachtrij die uiteindelijk nauwelijks gevuld blijkt te zijn. Uiteindelijk hebben we zo nog tijd over om nog een ritje te maken op de Atlantica Supersplash.

Zo komen onze 2 dagen Europa-Park ten einde. We hebben alweer genoten van een prima verblijf in dit fantastische resort. Dit blijft een pretpark waar ik het liefst ieder jaar eens naartoe kom want het park is gewoon geweldig.

Deze avond overnachten we nog 1 nachtje in het hotel. Maar eerst gaan we onze honger stillen in Hotel Bell Rock. Dit hotel neemt je mee naar Engeland en is wederom prachtig gedecoreerd. De vuurtoren naast het hotel is een echte eye catcher en ons restaurant Captain’s Finest is wederom fantastisch goed. Zo sluiten we onze 2-daagse in Europa-Park af met een prachtige avond. Tot ziens Europa-Park en misschien tot volgend jaar!