In de kijker: Geister Rikscha – Phantasialand

Geister Rikscha is een darkride in het Duitse park Phantasialand. De attractie werd geopend in 1981. Het transportsysteem werd ontwikkeld door de bouwer Schwarzkopf, terwijl de thematisatie werd verzorgd door het bedrijf Heimo. De rode draad doorheen de gehele attractie is de Oosterse onderwereld. Een leuk weetje is dat Geister Rikscha volledig ondergronds gebouwd is. Een rit duurt ongeveer 8 minuten. Wij nemen je mee naar deze fascinerende Oosterse wereld en doen de verhalen van de verschillende scenes voor jullie uit de doeken.

 

De wachtrij:

De buitenkant van het gebouw is ontworpen als een onderdeel van de beroemde Chinese muur. Je treedt binnen door een kleine doorgang in een enorme poort.

Je betreedt nu een donkere ruimte. Plots verschijnen er 2 lachende gezichten in de verte, ze mompelen iets onverstaanbaar tegen je. Een diepe en zware stem fluistert klaarblijkelijk één of ander gedicht over de doden. Je probeert dichterbij te komen, maar hun gemompel wordt gestopt door een felle bliksemflits, gevolgd door een zware donderslag. De 2 gezichten verdwijnen zoals een schim in de nacht. Je baant jezelf verder een weg doorheen de duisternis, tot je plots terecht komt in een woud. Doorheen dit woud rijden riksja’s, voortgetrokken door een geest. Je raapt je moed bijeen en neemt plaats in één van de voertuigen.

De geest voert je mee naar de onderwereld.

 

De scenes:


Scene 1:
Je rijdt voorbij een bebaarde reus die een schedel in zijn hand houdt, vergezeld door 3 spookachtige figuren. De reus bewaakt enkele gevangenen. Je gebiedt de geest die de riksja voortrekt om stil verder te rijden.

Scene 2:
De geest voert je doorheen een donker woud. Plots verschijnen er vanuit alle hoeken en gaten verschillende monsters, spoken, kabouters en demonen. Je merkt dat ze je opgemerkt hebben en hoort dat ze enkele opmerkingen geven over je aankomst. Gelukkig verdwijnen ze weer even snel als ze gekomen zijn.

Scene 3:
In de verte zie je een gigantische vlam, wat kan dat in hemelsnaam zijn? Wanneer je dichterbij komt, zie je dat het een vuurspuwende draak is. Dit mythische wezen is verwikkeld in een strijd met een dappere Oosterse krijger. (leuk weetje: vroeger stond de draak rechtop, tegenwoordig is de draak in een liggende houding geplaatst). Uiteindelijk weet de stoere krijger de draak te doden met een speer.

Chinese draken zijn zeer anders dan de westerse draak. Om te beginnen was hun uiterlijk anders, ze bestonden uit verschillende dierendelen: ze hadden het lichaam van een slang, het hoofd van een kameel en de hoorns van een hert. Sommige hadden in plaats van vleermuisvleugels de vleugels van een vogel.
Ten tweede is hun karakter heel anders, waar ze in Europa pure kwaadaardige wezens waren, waren de meeste draken in de Chinese mythologie wijze dieren en geluksbrengers. Uiteraard zaten er ook enkele gemene draken tussen. Bovendien waren ze een belangrijk koninklijk symbool: alleen de keizer en andere hooggeplaatsen mochten een kimono met draakmotief dragen, voor de gewone mens was dit absoluut verboden.
Als het in China donderde, of er waren tornado’s of aardbevingen, dachten de mensen dat de draken aan het vechten waren. Ze brachten vele offers om de draken gunstig te stemmen.

Scene 4:
Vervolgens bereik je met je riksja een begraafplaats, overspoeld met verschillende skeletten, spinnen, hagedissen, een draak en ander ongedierte. Maken dat je hier weg komt, wil je nog levend terug thuis geraken.

Scene 5:
Overal hoor je gefluister en licht gezang, je merkt plots op dat de bomen in dit gebied een gezicht hebben. In het zand, net voor de oudste boom, bevinden zich 3 hoofden. Samen met de boom zingen ze een melodie.

Scene 6:

Wanneer je verder bolt doorheen het woud, bereik je een klein gebouw. Hier zie je een paar figuren met drakenmaskers die verwikkeld zijn in één of ander religieus ritueel. (vroeger krokodillen).

Scene 7: 

Na een poosje bereik je een grimmige kustlijn. Er zit niets anders op dan over het strand je weg te vervolgen. De zee lijkt kalm, maar ‘s nachts slaagt het weer onmiddellijk om en kom je terecht in een hevige storm. Er doemt vanop het water een spookachtig piratenschip op. Telkens wanneer de bliksemflitsen de hemel verlichten zie je dat het schip bemand wordt door skeletten. De bemanning is vervloekt en gedoemd tot in de eeuwigheid andere schepen te plunderen.

Scene 8:
In de achtste scène zie je verschillende Chinese krijgers een kasteel plunderen. Ze graaien gretig in de enorme schat. Maar deze wordt bewaakt door een geest. De geest is overigens ook te zien in deze scene, ze vliegt contant rondjes boven de schat.

Wanneer de gondel draait, zie je een mythologische godin die aanbeden wordt.

Scene 9: 

De riksja verlaat eindelijk de onderwereld en keert terug naar het aardse bestaan. We komen terecht in een oud paleis. Meteen merken we op dat de enkele figuren uit de onderwereld zijn meegereist met ons. Je ziet ze dansen en muziek maken in de ruïne van het kasteel (pepperghosts).

De Pepper’s ghost-techniek begon destijds als een toneelillusie, maar wordt tegenwoordig ook gebruikt in diverse attracties. Een bekend voorbeeld voor de meeste onder ons is uiteraard het Spookslot van de Efteling, waar een pepperghost wordt gebruikt om vier geesten en een zwevende spookviool te tonen. In dit geval staan de “geesten/viool” onder het decor, recht voor een glasplaat die gewoon haaks op de vloer staat. De toeschouwers kijken hier vanaf een hoger gelegen deel neer op de glasplaat, waarop ze de weerspiegeling zien van de geesten.

Scene 10:
Wanneer je doorheen de gangen van het paleis rijdt, maakt de geest die je riksja voorttrekt, zich toonbaar in de spiegels aan de wand.

Scene 11:
In de laatste scene zien we enkele krijgers die een gigantische reus in bedwang proberen te houden. Ondanks de stevige touwen, waarmee de reus is vast gebonden, weet hij toch de soldaten te slim af te zijn met zijn brute kracht. Hij weet zelfs één van hen vast te grijpen en te doden met zijn enorme knots.

 

 

Bronnen: lynnenkavitastoriesanddrawings, Wikipedia