Boekrecensie: Raveleijn

Het was weer eens tijd om met mijn neus in de boeken te duiken. Ditmaal verdiepte ik me in de boekenreeks over de wonderbaarlijke en fantasierijke stad Raveleijn, bekend van de Eftelingshow. Deze reeks bestaat uit 2 delen: “Raveleijn” & “Raveleijn: De bende van de Witte Veer”. Als je fan bent van de parkshow zijn deze 2 boeken een ware must, het gehele verhaal wordt tot in de puntjes uitgelegd en doet je nieuwe zaken in de show ontdekken waar je voorheen nauwelijks op lette of waar je de betekenis niet van kende. Beide boeken hanteren een aangame schrijfstijl en lezen, zelfs voor de niet frequente lezers onder ons, bijzonder vlotjes. Duik samen met mij mee onder in de wereld van deze bijzondere sprookjesboeken.

Raveleijn

Dit spannende verhaal vormt de basis voor de spectaculaire ruitershow die vertoond wordt in het Nederlandse pretpark De Efteling. Het gaat over de bijzondere plaats Raveleijn, een stad uit een andere plaats en tijd waar ridders, ruiters en raven de hoofdrol spelen.
Het boek is vlot geschreven, wat ervoor zorgt dat het heerlijk leest van begin tot einde, zelfs voor de niet-doorwinterde lezers onder ons. De gehanteerde schrijfstijl maakt het boek zeer toegankelijk voor jonge kinderen, die tenslotte het doelpubliek zijn, maar ook volwassenen zullen zich hier in kunnen vinden. Het boek werd geschreven door Paul van Loon naar een idee van de Efteling en werd uitgegeven door uitgeverij Leopold. Het boek telt 250 pagina’s en kreeg enkele prijzen waaronder een pluim van de Senaat van de Nederlandse kinderjury.

Thomas, Joost, hun broer Maurits en tweelingzussen Emma en Lisa lijken heel gewone kinderen, maar dat is louter schijnbaar. Het gezelschap ontdekte namelijk een grote stenen poort, temidden van het bos. Wanneer ze doorheen de poort wandelen komen ze terecht in een fantasierijke wereld, genaamd Raveleijn. Hier transformen ze tot ware heldhaftige ruiters, elk met een eigen bijzondere kracht, gebaseerd op de 5 elementen water, vuur, aarde, hout en wind. De hoofdpersonages worden meegesleurd in de strijd tussen goed en kwaad.

Ze betreden Raveleijn echter niet voor hun plezier. Ze hebben een groter doel voor ogen, het bevrijden van de bewoners, die gebukt gaan onder de tiranie van hun overheerser graaf Olaf Grafhart.

De voorkant van het boek is prachtig versierd. Bovenaan zien we de titel staan in een gouden lettertype. Achter de titel zien we de contouren en ornamenten van de stenen poort waarmee de 5 hoofdpersonages (2 zussen en 3 broers genaamd Thomas, Joost, Maurits, Emma & Lisa) de wereld van Raveleijn betreden. Verder zien we de rode ruiter staan, de gedaante waarin Thomas, de oudste van het gezelschap, transformeert wanneer ze doorheen deze poort gaan. In zijn ene hand houdt hij de teugels van het zwarte paard stevig vast, terwijl hij met zijn andere hand het machtige vuurzwaard de licht in tilt.
Naast de ruiter staat Samira, de dochter van Halina. Vooraan zien we een zwarte raaf, het symbool van Raveleijn, “het land waar raven ruiters zijn”.

Op de achterkant zien we een oorkonde met een korte samenvatting van het verhaal.

Ook in het boek zelf zijn heel wat bijzondere grote sfeervolle tekeningen gebruikt , die een zekere magie uitstralen. Niet alleen deze grote kleurrijke prenten brengen je volledig in de sfeer van het verhaal, ook de beginletter van elk hoofdstuk is mooi versierd met bijvoorbeeld een kleine tekening van een raaf, een ruiter of een voorwerp verwant aan de verhaallijn. De letter zelf is opgemaakt in een sierlijk lettertype. De stijl die gehanteerd wordt is buitengewoon kenmerken voor de stijl die de Efteling ook in het pretpark gebruikt en doet ons vol heimwee terugdenken aan de stijl van Anton Pieck en Ton Van de Ven.

Krijg je maar niet genoeg van dit boek, lees dan zeker ook eens het vervolg genaamd “Raveleijn: De bende van de witte veer”.

Raveleijn: De bende van de witte veer

Het tweede Raveleijn-verhaal volgt opnieuw de avonturen van Thomas, Joost, Maurits, Emma & Lisa. De poort naar Raveleijn is echter volledig afgesloten en wordt bewaakt door vreemde, wolfachtige wezens. Ze worden aangevoerd door een boevenbende die mysterieuze wolvenmaskers dragen. Overal waar deze bende onheil verspreid, wordt een witte veer gevonden.
Al snel noemt het volk hun “De Bende van de Witte Veer”. Deze bende is niet vies van duistere magische krachten en Raveleijn dreigt volledig te versteenen door een magische spreuk.

Enkele (bekende) individuen uit Raveleijn roepen de hulp in van de machtige ruiters (Thomas en zijn broers en zussen). Het gezelschap aanhoort de roep om hulp uit Raveleijn en beslist om in actie te schieten, maar hoe geraken ze daar nu de poort voor altijd lijkt gesloten te zijn… ontdek het allemaal in het tweede deel van deze boekenreeks.

Net zoals het eerste deel van de reeks is “De Bende van de Witte Veer” wederom geschreven door Paul van Loon, in samenwerking met de Efteling.
Het boek telt 304 bladzijden en wordt uitgegeven door Uitgeverij Leopold.

Op de cover van het boek zien we wederom het gouden lettertype die de naam vormt van de stad Raveleijn. De tekening op de cover is heel wat duisterder in vergelijking met het eerste boek. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het net iets duistere verhaal van dit boek. We zien de toegangspoort tot Raveleijn, waardoor Joost een doorgang zoekt naar de stad, maar stuit op een donkere plaats vol schrikwekkende wolfachtige wezens in plaats van een prachtige sprookjesachtige stad. Helemaal vooraan prijkt ditmaal geen zwarte ravenveer, maar wel een witte veer die verwijst naar de beruchte bende.

Een leuk weetje is dat dit tweede deel gebaseerd is op een  bende die de lokale bevolking teisterde omstreeks de 18e eeuw. De bende hield zich schuil in het Ravensbos, dat deels in gemeente Loon op Zand en ’s Gravenmoer-Capelle lag. Rond 1722-1726 organiseerde ze heel wat strooptochten doorheen de omgeving. Iets wat ons meteen doet denken aan het verhaal dat de basis vormt voor een andere Efteling attractie, namelijk Villa Volta. Hier is het verhaal achter de attractie gebaseerd op een gelijkaardige roversbende die de naam Bokkenrijders kreeg. Zij teisterden destijds Zuid-Limburg, Duitsland en de Belgische Kempen.

Beide boeken zijn verkrijgbaar in de Efteling of in de betere boekenzaak.

Mocht je interesse hebben in andere Eftelingboeken, check dan zeker ook eens onze boekrecensie van Baron 1898 of Pinokkio